skriv-lust

Direktlänk till inlägg 6 mars 2014

Privat eller personligt? Hur skriver du?

Av Ubitt - 6 mars 2014 22:34

Man skriver ofta i bloggar att man är personlig men inte privat - vad menas då egentligen?


Att skriva personligt är i mitt tycke att göra texten intressant, så att den berör. Men vad menar man då i allmänhet med  "privat"? Är det att beskriva vad man gör på toaletten eller vilka piller man kanske tar? Inte speciellt intressant, kan tänkas.


Texten kan i mitt tycke också bli FÖR personlig, om det bara handlar om en själv. Mig, mig, mig och jag, jag, jag.... Har man inte förmågan att titta ut över sin omvärld och även att betrakta sig själv med litet distans och humor, då blir det inte särskilt intressant för andra än - en själv!


Min strävan är alltid att skriva så enkelt det går, utan att göra avkall på en viss stil. Inte hafsa, stava rätt. Att krångla till texten brukar inte göra den attraktivare. Tala så att folk förstår -och skriv så att folk förstår. Det kan ibland vara plågsamt att se dessa "talespersoner" för diverse myndigheter som uttalar sig i media. De krånglar till och använder ord som de inte riktigt vet vad de betyder, och det blir bara fel fel fel och stelt. Enkelt är bäst!


Att jag sedan har en förmåga att skriva för långa texter är något jag måste träna bort. Om det går?

 
 
Helen

Helen

7 mars 2014 23:34

Personligt eller allmänt, kort eller långt... När allt kommer till kritan skriver jag nog mest för min egen del, jag ser min blogg som ett sätt att samla mina tankar på helt enkelt och då kan det lätt bli lite trist eftersom det jag skriver om mest handlar om mig, Linn eller något av våra djur. Ibland har jag tänkt att jag kanske skulle bli lite mer djup, analysera mer men det blir mest bara en tanke, just nu blir jag glad om jag hittar en lucka i tillvaron att plita ner mina funderingar på....

http://franminvraavvarlden.blogspot.se

Ubitt

8 mars 2014 08:15

Man ska skriva som man vill och känner, sen är det upp till läsaren att läsa eller inte, gilla eller inte.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ubitt - 26 juni 2014 06:50

Avslutar bloggen på obestämd tid.Men väljer ändå att inte ta bort den helt. Tack för den här tiden, ni som läst! ...

Av Ubitt - 3 juni 2014 13:35


Sorry, men det har varit dåligt med inlägg här på sistone. Skrivlusten kommer periodvis, men tyvärr känns det inte alltid så motiverande.   Kanske blir det bättre snart?     ...

Av Ubitt - 18 maj 2014 11:20

Här kommer ett gäng foton till, från vår agilitykursavslutning 14 maj. Tack Marianne, Ida och alla deltagare för en kul kurs!   Den här är en av mina favoritbilder, unga Lina med Zenda:     Rosa genom däcket     Zigge på balansen ...

Av Ubitt - 17 maj 2014 10:23

Pigga rosa har ibland så full fart så att matte Beatrice knappt hinner med!     -medan Theo tar det lugnt nedför Balansen     Urax hoppar lätt genom Däcket, se sån stil han jhar!     Ossi tyckte först att Vippen var otäck (som de...

Av Ubitt - 17 maj 2014 10:18

Det var full fart på alla hundar!   Här Mandel på vippen, med matte Elin     - och Rosa på samma hinder (matte Beatrice assisterar i början)     Lille Berry traskar glatt över Balansen (matte Uma vid sidan)     - och Urax ...

Ovido - Quiz & Flashcards