skriv-lust

Direktlänk till inlägg 2 april 2014

Åååå dessa ljuvliga alpackor!

Av Ubitt - 2 april 2014 09:03

Efter en härlig eftermiddag hos Ann Marie på Österlens Alpacka fick jag en välbehövlig energiboost. Alpackorna här är otroligt harmoniska, när man kommer in i flocken slås man av att de är så nyfikna men inte påträngande, respektfulla men inte rädda. Det råder ett lugn i flocken, såväl bland hingstar som hos ston. Trots att de inte känner mig kan jag röra mig obehindrat mitt ibland dem, de flyttar sig litet så att jag kommer fram, men helt utan panik. Jag märker hur de kollar in mig med både ögon och nosar, men bara sådär i förbigående. "Aha, en ny människa, ok..."

 

   Här har en stor grupp med ston följt med oss då vi ska kika på några suri-alpackor


 

                      Suris har en annan typ av ull, längre och silkigare liksom


Man märker att alla alpackor älskar sin matte, de trängs runt henne för att komma närmare och få en pratstund...

 

                                                          Kärlek!


Vi tränade unghingstar att gå i grimma. Det är viktigt att långsamt vänja dem vid grimman, Ann Mari är lugnet själv och väntar på att de blir redo.

 

                                   " Såja, lille vän, detta är en grimma"


När man väl kommit ut ur stallet är det ofta ett hoppande och skuttande, men alla killarna var duktiga för att vara första promenaden.

 

 

Emellanåt strejkar alpackan genom att lägga sig ner, men strax reser den sig igen, bara att vänta ut

 

                             "Nej, han är inte död, han vilar...."


 

Här är två vackra pojkar i vårvädreet, fuxen till höger är en van promeneradpojke som går före och är moraliskt stöd


 

Även denna snygging var en god förebild när det gällde att gå fint i grimma och ledband!


Alpackor gör något med en, de får fram ett lugn och en god energi. Har du chansen att träffa alpackor, tag den!  Jag kommer gärna snart igen, Ann Mari!

 
 
Katarina

Katarina

2 april 2014 10:09

Trots att vi har ett helt gäng egna alpackor är det ändå underbart var gång vi är hos Ann Marie & Paul och får träffa deras finingar. Man kan liksom inte få nog av alpackor.

http://www.karoscorner.blogspot.se

Ubitt

2 april 2014 12:12

Näää, så är det!

 
Ingen bild

Ann Marie

2 april 2014 11:07

Nöjet var helt på min sida, UB! Och tusen tack för att jag fick utnyttja dina alpackavana händer!! Låt oss upprepa det hela en annan dag. Förutom Sandhammaren på lördag...;-)

Ubitt

2 april 2014 12:12

-absolut!!!!!!!

 
Ingen bild

Agneta

2 april 2014 17:13

Du är lika bra alpacka- som hästfotograf, vad roligt att du kan åka dit o vara nära dem, förstår ju att du blir alpackaabstinent ibland.

Ubitt

3 april 2014 20:36

Tack tack Agneta, ja alpackaabstinent var rätta ordet! Jag blir också hästabstinent var och varannan dag!

 
Kicki

Kicki

3 april 2014 21:07

härligt att du får lite packagos!

http://kaa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Vivi

4 april 2014 18:41

Så härliga bilder med en härlig känsla. Vilken tur att du har dem så pass nära.

 
Helen

Helen

5 april 2014 01:01

Så fina bilder, du är verkligen duktig
Jag minns lugnet som infann sig inombords när vi besökte dig & alpackorna

http://franminvraavvarlden.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ubitt - 26 juni 2014 06:50

Avslutar bloggen på obestämd tid.Men väljer ändå att inte ta bort den helt. Tack för den här tiden, ni som läst! ...

Av Ubitt - 3 juni 2014 13:35


Sorry, men det har varit dåligt med inlägg här på sistone. Skrivlusten kommer periodvis, men tyvärr känns det inte alltid så motiverande.   Kanske blir det bättre snart?     ...

Av Ubitt - 18 maj 2014 11:20

Här kommer ett gäng foton till, från vår agilitykursavslutning 14 maj. Tack Marianne, Ida och alla deltagare för en kul kurs!   Den här är en av mina favoritbilder, unga Lina med Zenda:     Rosa genom däcket     Zigge på balansen ...

Av Ubitt - 17 maj 2014 10:23

Pigga rosa har ibland så full fart så att matte Beatrice knappt hinner med!     -medan Theo tar det lugnt nedför Balansen     Urax hoppar lätt genom Däcket, se sån stil han jhar!     Ossi tyckte först att Vippen var otäck (som de...

Av Ubitt - 17 maj 2014 10:18

Det var full fart på alla hundar!   Här Mandel på vippen, med matte Elin     - och Rosa på samma hinder (matte Beatrice assisterar i början)     Lille Berry traskar glatt över Balansen (matte Uma vid sidan)     - och Urax ...

Ovido - Quiz & Flashcards